Szárított paradicsomos, olivabogyós focaccia

Sienában ettem focacciát, háromfélét is.
Az első lepény: két cm vastag tészta, a tetején csak só, meg némi fűszer, a szelet félbe volt vágva, és meg volt rakva sonkával, mozzarellával és paradicsom karikákkal, mint egy szendvics.
A másik két lepény: laposabb, olajosabb, ropogósabbra sült tészta volt, az egyikbe rengeteg egész zöld olívabogyó, a másikba fél dió volt belenyomkodva. Amikor téptem, olajos lett tőlük a kezem. (Szerencsére olyan négyzet alakú, két oldalán lehegesztett fóliába csúsztatták, mint régen a hamburgert. Lehet, hogy valahol még most is?) Villányban egy borkóstolón egyszer ettem egy zsíros, lapos kenyeret, amelybe diódarabok voltak belesütve, egy kicsit arra emlékeztetett az íze, csak az egy puha, összenyomható, vastag tészta volt, ez meg egy ropogós vékony lepény.
Mindhárom tésztát ugyanott vettük, és mindegyiket focacciának hívták. Az első nem volt semmi különös, finom ízű volt, de így, megrakva minden jóval, inkább egy éhségűző, extra szendvicsnek tűnt. A másik kettő viszont meghozta a kedvem a sütéshez.
Úgy terveztem, hogy a szombat esti borozgatáshoz sütök egyet, de aztán kettő jó nagy lepény lett a tésztából, ebédre elfogyott az egyik, uzsonnára pedig a másik is. A bort a vacsorához bontottuk - hagymás, zöldborsós csirkemáj volt jó sok szafttal és friss kenyérrel -, és azzal is lement.
    
     
Szárított paradicsomos, olívabogyós focaccia

A tésztához:
35 dkg finomliszt
15 dkg teljes kiőrlésű liszt
2 kávéskanál só
2 dkg élesztő
2,5 dl víz
1 csipetnyi cukor
0,5 dl olívaolaj

A tésztára:
olívaolaj
sült paradicsom
olívabogyó
durva szemű só

A lisztet és a sót összekevertem, az élesztőt a cukorral feloldottam a langyos vízben, majd az olajjal együtt a lisztre öntöttem, és bedagasztottam. A tészta háromnegyed óra alatt a duplájára kelt. Ekkor átgyúrtam, és két cipót készítettem belőle. A tésztát ezután lisztes kézzel formáztam lepény alakúra, kiolajozott, kilisztezett tepsire fektettem, és a tetejüket az ujjammal benyomkodtam.
A szárított paradicsomot néhány napja készítettem, vagyis több napig szárítottam, néhány napja lett kész. Egyik része egészen kiszáradt, ezt ledaráltam, és megy majd egy másik tésztába, a másik része viszont félig puha maradt, ezt apróra vágott fokhagymával kis üvegbe tettem, és felöntöttem olívaolajjal. A focacciákat ezzel a paradicsomos, fokhagymás olajjal locsoltam meg, a tésztákba belenyomkodtam néhány darab paradicsomot, és félbe vágott fekete olívabogyót. A tetejüket megszórtam durva sóval, és 220 fokos sütőben megsütöttem. Amikor kisültek, megkentem a tetejüket még egy kis olívaolajjal, és rácson hagytam kihűlni őket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése